باید و نبایدهای اسکله تفریحی آداک در ساحل گناوه
خاکریزگناوه_ مناطق ساحلی بطور ذاتی برای انسانها جذاب و از پتانسیل لازم جهت اجتماع گردشگران برخوردار میباشند اما در مقابل محیط زیست ساحلی، بسیار آسیبپذیر بوده، و فشارهای ناشی از فعالیتهای مبتنی بر گردشگری میتواند تعادل اکولوژیکی محیط را بر هم زند.
به گزارش پایگاه خبری خاکریزگناوه؛ پروژهی اسکلهی تفریحی آداک در ساحل گناوه(روبروی شهربازی قدیم) که شروع بکار آن در سال ۱۴۰۰ بازخوردهای متفاوتی در فضای مجازی و حقیقی در پی داشت و مطالبات گروههای مختلف موجب شد تا ادامهی روند این پروژه توسط مسئولین متوقف گردد مجددا در اسفند ۱۴۰۱ با برگزاری یک نشست خبری توسط مجری این طرح، بحث داغ فضای مجازی بندرگناوه شد اما این بار مخالفتهای جدیتری در پی داشت.
بدون شک هیچ کدام از مخالفان این طرح با اصل موضوع و توسعهی ساحل مخالفتی ندارند، چرا که امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوعترین صنعت دنیا به حساب آمده و بسیاری از کشورها، این صنعت را بخشی از منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعهی ساختار زیربنایی خود تلقی مینمایند. مناطق ساحلی بطور ذاتی برای انسانها جذاب و از پتانسیل لازم جهت اجتماع گردشگران برخوردار میباشند و بیتردید میتوان به گردشگری ساحلی به عنوان یک منبع جهت ارزش افزوده و درآمد ویژه برای شهرهای ساحلی نگریست. اما توجه به این نکته ضروری به نظر میرسد که محیط زیست ساحلی، بسیار حساس و آسیبپذیر بوده، و فشارهای ناشی از فعالیتهای مبتنی بر گردشگری از جمله ایجاد پروژههای مختلف در راستای جذب گردشگر مانند هتلها، بازارها، کلوپهای غواصی، اسکلهها و … میتواند تعادل اکولوژیکی محیط را بر هم زند.
با احتساب اینکه ساحل گناوه بسیار محدود بوده و نباید بصورت غیر کارشناسی به مبحث توسعهی آن ورود کرد، لازم است نمایندگان مردم در شورای شهر، با مشورت نخبگان و فعالان چشماندازی ترسیم نمایند تا هم سرمایهگذاران و هم دستگاههای متولی با توجه به چشمانداز ساحلی گناوه اقدام به اخذ و تأیید مجوزات نمایند.
در همین راستا خبرنگار خاکریزگناوه با سرمایهگذار اسکه تفریحی، تعدادی از اعضای شورای فعلی و ادوار گذشته و فعالان اجتماعی جهت ارائهی دیدگاهشان گفتگویی داشته است(برخی گفتگوها آرشیوی میباشد) که در زیر به آن اشاره میشود:
هادی خالقی رئیس شورای اسلامی ششم شهر گناوه: امروز استقبال از بخش خصوصی به عنوان بازویی توانمند در کنار متولیان اجرایی یک امر مهم میباشد و کارایی و عملکرد بخش خصوصی در توسعه شهری خصوصا مناطق گردشگری و تجاری قابل کتمان نیست اما اینکه برای ایجاد توسعه از داشتههای با ارزش خود همانند ساحل بکر بندرگناوه بگذریم کاری اشتباه است اسکله گردشگری و تفریحی آداک یک طرح خوب و باعث رونق در حوزه گردشگری خواهد شد اما مکان جانمایی شده، بدترین انتخاب ممکن بوده و اینجانب به عنوان نماینده مردم در شورای شهر با احداث این طرح در موقعیت اعلام شده کاملا مخالفم اما در صورت تغییر موقعیت و انتقال طرح به مکان مناسب، قطعا حمایت شورای شهر را همراه خود خواهد داشت
هادی عرب زاده، رئیس سابق شورای اسلامی ششم شهر گناوه: با اجرای طرحهای گردشگری، سرمایهگذاری و تفریحی در بندر گناوه موافق هستیم، اما این طرح اگر به سمت جنوب یا شمال نوار ساحلی منتقل شود بهتر بوده و به جهت آنکه در مرکز و میانهی نوار ساحلی واقع شدهاست، به نوعی که چشم و پیشانی ساحل بکر و دیدنی شهر هست، مردم نیز مخالفت خودشان را اعلام کردهاند. به عبارت دیگر، این اقدام باعث میشود چشمانداز زیبای ساحل را از بیننده یا به تعبیر دیگر افرادی که جهت تفریح به ساحل میروند، بگیرد. حال اگر این طرح به سمت جنوب یا شمال نوار ساحلی انتقال دادهشود، پیشرفت و توسعهی آن نقطه را در پی خواهد داشت. بر فرض مثال، اگر این طرح به سمت شمال نوار ساحلی، یعنی به طرف روستاهای مالخلیفه و مالقائد کشیده شود، میتواند باعث عمران، آبادی و توسعهی بیشتر آن مناطق شود، و حتی میتواند خیابان ساحلی که در حال پیشروی و توسعه بوده را به نقطهی شمالیتر منتقل نماید و باعث بهبود وضع عمرانی آنجا شود.
علیرغم این موضوع، به دلیل آنکه مسیر دسترسی به این طرح باعث قطعشدن ساحل میگردد، و به عبارت دیگر چشمانداز زیبا و بکر ساحل و حتی خصلت طبیعیبودنش را از مردم میگیرد، باعث شده با چنین طرحی مخالفت شود.
پیشنهاد میشود حتی اگر در نقطهی شمالی موافقت شود که این طرح اجرایی گردد، به صورت روگذر یا زیرگذر و با کوبیدن پایههای بلند، به صورتی باشد که در قسمت زیرین آن یعنی در ساحل، رفت و آمد وسایل نقلیه یا اشخاص به راحتی امکانپذیر باشد و به عبارت بهتر، در قسمت زیرین، راه دسترسی به دریا مهیا گردد، به آن معنا که وقتی شهروندان قصد حضور در چنین طرحی را دارند، از روگذری که بر بالای قسمت ماسهای و ساحلی ساخته شده، عبور نمایند که در قسمت زیرین آن عبور و مرور به سمت دریا شکل میپذیرد، تا ساحل بریده نشود و چشمانداز طبیعی خود را حفظ نماید. در هر صورت، با گذشت زمان، از دستگاههای زیربط و مسئولینی که چنین مجوزهایی را به سرمایهگذار و طراح میدهند، تقاضا مینماییم که در این خصوص نظر اعضای شورا و شهرداری شهر، را حتما لحاظ کرده و با تعامل بهتر و بیشتر چنین مجوزهایی را واگذار نماید، تا باعث به وجود آمدن چنین مشکلات یا خساراتی نگردد.
زهرا عربزاده رئیس شورای اسلامی شهر گناوه در دوره چهارم و پنجم: سرمایهگذار این پروژه حدود ۵ الی ۶ سال درخواست مجوز پلاژ بانوان را داشتند، اما هر زمان که از ايشان دلايل توجيهي از طرح را تقاضا کردیم، طرح قابل توجهی نداشتند. به معنای دقیقتر تنها خواستار تأسيس پلاژ بودند. مسائلی از قبیل اينكه در چه مكان و ابعادی باشد و نحوهی اجرا و هزينهی لازم چقدر باید باشد، حتی براي خودشان نیز مشخص نبود.
پس از مراجعات مختلفی كه به شوراي اسلامی شهر داشتند، شش نفر از اعضای شورا با طرح ايشان مبني بر استعلام از مراجع ذيربط موافقت نمودند.
دلايل مخالفت من هم مسائلی از این قبیل بود که:
بانوان شوراي اسلامی چهارم و پنجم گناوه بارها با همراهی و پيگيري مسئولين ذيربط، از ساحل بازديد كردند. در همین راستا نظرات كارشناسي ارائه شد، اما موقعيت بر حسب تأمين امنيت و مكانيابی، قابليت اجرايي را نداشته بود.
همچنين زمانی که از پلاژ بانوان در مناطق ساحلی از جمله جزيره كيش بازدید نمودیم، متوجه شدم که این موضوع با اصول ساحل گناوه قابليت اجرايی ندارد.
واگذاری به صورت ترك تشريفات، مزايدهی كلان يا متوسط هم تخلف میباشد و حق بايد برای ساير سرمايهگذاران محفوظ باشد. نوع واگذاری و مدت زمان استفاده نیز مشخص نبود و حتی مجوز شهرداری را نیز نداشت.
برای بار دیگر، ايشان نام طرح خود را از پلاژ بانوان به اسكلهی گردشگری تغيير داده و در شوراي پنجم بدون ارائهی پيشنهاد يا اظهار نظر مجدد، موافقت اعضا را گرفته است.
به دلیل اینکه چنين اشتباهاتی رخ ندهد، باید اطلاعاتمان از اصول و قوانين سازههای شهري بيشتر شود و حراست ادارات ذيربط با دقت و همت بيشتري ناظر بر امورات اجرایی باشند.
اجازه دهيم ساحل محدود گناوه، بدون تغيير باقی بماند تا آيندگان هم از اين سرزمين سهمي برايشان باقی بماند.
كسي مخالف جذب سرمايهگذار نيست، اما در ابتدا بايد زير ساختهای جذب سرمایهگذار توسط طرفين معامله فراهم شده باشد.
سوال دیگری که مطرح بود به این شکل هست که در خصوص آلودگيهای زيستمحيطی و ترافيكي و … اقامتی كه در صورت اجراي طرح بوجود خواهد آمد، چه تدابيری انديشده شدهاست؟! و ميزان ارزش سپرده و درآمدزایی آن تا چه ميزان پيشبيني شدهاست؟! که هیچ کدام مشخص نبوده است.
محمود صفایی فعال اجتماعی شهر گناوه: همهی ما میدانیم که توسعهی شهری و عمران و زیبایی شهری و تغییر چهرهی شهر و رسیدن به شرایطی که مطلوب شهروندان باشد، آرزوی همهی مردم و مسئولاناست، و هر کس در حد وسع و توان خویش تلاش مینماید تا هم از امکانات دولتی و هم از حضور و همراهی سرمایهگذاران بخش خصوصی استفاده کرده و زمینهی پیشرفت و توسعهی شهر را در بخشهای مختلف فراهم آورد.
بندر گناوه برخوردار از یکی از زیباترین و بکرترین سواحلی است که در کشور ما وجود دارد.
تلاش همهی مردم و مسئولین به ویژه در چهار دههی اخیر این بودهاست که این زیبایی حفظ و تقویت گردد.
استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و توسعه و عمران ساحل و ایجاد فضاهای گردشگری و توریستی، هم به زیبایی و هم به معرفی شایستهی آن کمک میکند. اما نباید به صرف اینکه میخواهیم توسعهی سواحل انجام داده و فضاهای جذاب توریستی ایجاد نماییم، در اختصاص مکان و فضای مورد نیاز تعجیل نموده و به گونهای اقدام شود که آیندگان به جای تحسین این کار آن را خسارت محض بپندارند.
مورد اخیر که کمی در شهر مورد بحث و گفت و گو واقع گردید، از نظر مکانی و موقعیتی که به عنوان فضای فیزیکی برای این امر مشخص شد، مطلوب مردم و مسئولین و دغدغهمندان نبوده و نخواهد بود.
قرار نیست به صرف اینکه ما میخواهیم از سرمایهگذاری استفاده و بخش خصوصی را فعال نماییم، قلب و نقطه و زیباترین بخش ساحلمان را دچار تأسیسات کنیم، که شاید از نظر نوع کار زیبا باشد اما برای عامهی مردم امری مطلوب و پسندیده نخواهد بود. بدون شک اگر سرمایهگذار بخش خصوصی طرح زیبا و در خور شأن و وضعیت شهر گناوه دارد، میتواند اطراف موجشکن، در آن فضا اقدام مناسبی انجام داده و زمینهی جذب و جلب نظرات و دیدگاهها و هجوم گردشگران را فراهم آورد. اما اینکه درست در قلب ساحل گناوه و در جایی که عامهی مردم به راحتی از این فضا استفاده مینمایند، شاهد احداث تأسیسات باشیم قطعاً موجب پذیرش و اقبال عمومی مردم نخواهد بود. لذا هم از سرمایهگذار و توسعه و عمران شهری و ایجاد مناظر جذاب حمایت میکنیم و هم معتقدیم که باید کارشناسان خبره در این زمینه وارد شده و دستگاههای متولی صدور مجوز در یک اقدام هماهنگ و بازدید میدانی نقطهای را برای این کار اختصاص دهند، تا هم مردم پذیرای وضعیت باشند، هم عمران و آبادانی لطمهای به احوالات ساحل نزند.
محمدرضا حسینی فعال اجتماعی شهر گناوه: ضمن حمایت از سرمایه گذار طرح اما صراحتا مخالفت خود را به نمایندگی از فعالین اجتماعی به دلیل جانمایی طرح در مکان فعلی که ساحل دریا روبروی دانشگاه آزاد را تخریب خواهد کرد اعلام مینمایم
حدفاصل موج شکن تا پل سردار سلیمانی خط قرمز مردم گناوه میباشد و زیبایی این بخش از ساحل به طبیعت بکر و ماسه های پاک و زیبای آن میباشد و تنها چشم انداز این بندر همین دو کیلومتر ساحل است که نباید با هر بهانه ای آن را تخریب کنیم.
گمان میکنم برخی از مسئولین هدفشان تخریب ساحل گناوه است آن هم ساحلی از دیرباز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
اسکله تفریحی آداک یک پروژه چالشی که جانمایی آن به اشتباه در ساحل گناوه طراحی شده است پیشنهاد مردم و فعالین اجتماعی برای اجرای آن در ساحل روستاهای مال قاید یا قلعه حیدر یا پشت گمرک میباشد.
احداث اسکله در موقعیت اعلام شده باعث تخريب ساحل میشود جاده دسترسی به اسکله باعث میشود در ساحل تردد مردم محدود شود و اینکه احداث اسکه در این نقطه از ساحل عملا چشمانداز دریا و تفریح روزانه مردم را نابود خواهد کرد.
به هر حال ما بعنوان یک فعال اجتماعی شهرستان گناوه به مجری و مشاور این طرح به صراحت اعلام میکنیم که با طرح شما مخالف نیستیم اما با جانمایی آن از حدفاصل موج شکن تا پل سردار سلیمانی قویا مخالفیم.
افضل دهداری فعال اجتماعی شهر گناوه : هر طرحی در هر کجای دنیا که قرار بر اجرای آن باشد، باید محاسن و معایبش بررسی شود. قطع به یقین هر طرحی اعم از گردشگری، ورزشی، ساخت بناهای شخصی و .. دارای محاسن و معایبیست.
این طرح نیز اگر چنانچه بخواهد در نقطهای که سال گذشته سنگریزی داشت اجرا گردد، ساحل ماسهای گناوه که عموم مردم قصد دارند از آن استفاده نمایند گرفته میشود، به همین جهت نمیتوان به دلیل منفعت شخصی یا به صرف اینکه این طرح ورزشی میباشد، راه دسترسی مردم به دریا مسدود شود، این یک امر مسلمیست، به طوری که هر عقل سالمی متوجه میشود که این طرح یک اقدام اشتباه است.
پیشنهاد بنده برای ساخت این سایت توریستی، تفریحی، گردشگری این است که در منتهاالیه ساحل اجرا گردد البته این نیز نباید به تعبیری باب شود که سرمایهگذار دیگری، مراجعه نماید و مطرح نماید که با توجه به طرحی که اجرا شدهاست، من نیز میخواهم در کنار این طرح، طرح دیگری اجرا نمایم و به صورت مداوم در ساحل تکرار شود به طوری دلیلی برای تسخیر ساحل شود.
باید پذیرفت که همه مردم توانایی مالی استفاده از این سایت تفریحی را ندارند البته من این را عرض نمیکنم که به دلیل نداشتن بعضیها این طرحها ابتر بماند، ولی عرض من بر این است که این طرحها باید در مکان درست خود سرمایهگذاری شود بطوریکه از هزینهها بتوان استفاده بهینه کرد.
شما در نظر بگیرید که اگر چنانچه این طرح میخواهد اجرا گردد، ۱۵۰ متر میخواهد داخل دریا برود که بحث اکوسیستم پیش میآید، قطع به یقین مسئولین محترم هر طرحی را که میخواهند اجرا نمایند، بُعد جامعهشناسی و روانشناسی آن را نیز باید در نظر بگیرند، ما نمیتوانیم طرحی را اجرا کنیم که مخالفت مردم را در برداشته باشد.
سبحان بحری سرمایهگذار اسکله تفریحی آداک: از موضوعاتی که در مورد پروژه آداک قابل ابهام بوده بحث جانمایی طرح میباشد در صورتی که سرمایهگذار هیچ دخالتی در جانمایی طرح نداشته است و مسئولین و کارشناسان ادارات متولی با توجه به طرح و موقعیتهای مکانی ساحل بررسی و کارشناسی کردهاند و موقعیت مکان فعلی آن را در مجوز ثبت نمودهاند و هر گونه جابجایی توسط سرمایهگذار تخلف محسوب میشود.
با تمام این تفاسیر سه ماه پیش پیگیری جهت جابجایی اسکله را در دستور کار قرار دادم ولی امکان جابجایی وجود نداشت و کارشناسان همچنان این موقعیت مکانی را برای طرح آداک مناسب میدانند.
و با توجه به اینکه برای اجرای اسکله با پیمانکار قراردادی با هزینه بالا منعقد شده و در صورت عدم ادامه اجرای اسکله در مرحله وصول خسارات از طرف پیمانکار قرار خواهیم گرفت به همین دلیل بعد از تعطیلات نوروزی به بهترین نحو ممکن، مجدد شروع به کار خواهیم کرد.
در خصوص مسیر دسترسی پروژه باید عرض کنم که اداره راه و شهرسازی شکواییهای ثبت نموده و مدعی شده بود که این طرح در ساحل تصرف عدوانی داشته است که وکیل پروژه آداک پیگیریهای لازم را انجام داده و رای دادگاه به نفع پروژه صادر گردید و دادگاه اعلام نمود که مسیر دسترسی جز الزامات پروژه میباشد و هیچ گونه تصرفی صورت نگرفته است.
حال با توجه به رای دادگاه و مجوزاتی که اخذ نمودهام حق پروژه است که به صورت کامل مسیر دسترسی اسکله رو اجرا کنیم ولی با توجه به دغدغههای شهروندان با مشاورین پروژه صحبت کردم که ابتدای مسیر به گونهای اجرا شود که ساحل قطع نشود تا مردم با خیال راحت بتوانند در ساحل تردد نمایند به همین خاطر ۲۰ تا ۲۵ متر اول رو به هیچ عنوان سنگ ریزی انجام نخواهیم داد و شروع پروژه از ۲۰متر بعد از پیادهرو خواهد بود.
یکی از اهداف مهم پروژه ساماندهی جتاسکی ها و قایقهای تفریحی میباشد که یک معضل اصلی، در دریا و ساحل است و هر ساله قبل از تعطیلات جلسات مهمی جهت ساماندهی شناورهای تفریحی برگزار میشود اما هیچ ارگان و نهادی مسئولیت آن را متقبل نمیشود.
ولی با ایجاد اسکله آداک مارینا قصد داریم تمام جت اسکیها و قایقهای تفریحی موجود در دریا را ساماندهی کنیم.
شکل آداک مارینا از سفره ماهی الهام گرفته و کارشناسان و معماران معتقد هستند ایجاد این فضا در دریا نمایِ فوق العاده زیبایی به ساحل خواهد داد بخصوص فانوس دریایی انتهایی اسکله که چراغ گردان خطی دارد.
ساحل ما زیباست و ما با ایجاد آداک مارینا زیباترش خواهیم کرد به گونهای که این اسکله بزرگترین و قشنگترین المان موجود در استان بوشهر و حتی جنوب کشور شود.
با ایجاد آداک مارینا ۳۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد که همگی بومی خواهند بود.
در آخر از مسئولین، مردم و اصحاب رسانه تقاضا دارم از این طرح تاریخساز برای گناوه حمایت کنند تا با قوت قلب بیشتر و تمرکز بالاتر تمام انرژی خود را صرف اجرای بهتر پروژه نماییم.