اخبار استان

ضرورت نوسازی ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر

خاکریزگناوه _ خودروهای اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر به دلیل عمر بالا و فرسودگی، تعمیرات مکرر و پر هزینه‌ای ایجاد کرده و موجب شده تا هر از چندگاهی خبر تعطیلی پایگاه‌های اورژانس به دلیل تعمیرات آمبولانس‌ها اذهان مردم را مکدر نماید.

به گزارش پایگاه خبری خاکریزگناوه؛ از آنجا که تمامی عملیات‌های فوریت‌های پزشکی در شهرها و جاده‌ها در ابتدا برعهده اورژانس پیش بیمارستانی است و این مرکز باید در سریع‌ترین زمان ممکن، مصدومان و حادثه‌دیدگان را به بیمارستان انتقال دهد، توجه به نوسازی آمبولانس‌های اورژانس استان بوشهر یک ضرورت حیاتی بشمار می‌آید.
شرایط نامطلوب آمبولانس‌ها در پایگاه‌های اورژانس و مستهلک بودن آنها موجب اتلاف هزینه‌های هنگفتی شده است که بصورت میانگین ماهانه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم تعمیرات آمبولانس‌های استان بوشهر می‌شود در صورتی که اعتبار لازم برای خرید یک آمبولانس تویوتا که سازگاری بیشتری با استان بوشهر دارند و تامین آسانتری برای قطعات آن وجود دارد چیزی حدود ۴ میلیارد و پانصد میلیون تومان می‌باشد.
متاسفانه در سال‌های گذشته بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی اقدام به خرید آمبولانس‌هایی کردند که به دلیل عدم سازگاری این نوع آمبولانس‌ها در استان‌های جنوبی و قدرت مانور پایین در شرایط جوی و همچنین تامین بسیار سخت و یا غیر ممکن قطعات مورد نیاز این خودرو، اورژانس استان بوشهر هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل شده است.
اورژانس استان بوشهر تعداد ۸۰ آمبولانس دارد که ۲۰ آمبولانس بطور کامل قابلیت سرویس‌دهی را ندارند و فقط ۶۰ آمبولانس فعال وجود دارد که به دلیل عمر بالا و فرسودگی، تعمیرات مکرر و پر هزینه‌ای ایجاد کرده و موجب شده تا هر از چندگاهی خبر تعطیلی پایگاه‌های اورژانس به دلیل تعمیرات آمبولانس‌ها اذهان مردم را مکدر نماید.
گرچه در یک سال اخیر اقدامات مطلوبی در زمینه کیفی‌سازی تجهیزات اورژانس استان صورت گرفته است و نسبت به گذشته جهشی چشم‌گیر داشته است اما هزینه‌کرد ماهانه ۱۵ میلیارد ریال برای تعمیرات آمبولانس‌‌ها عملا موجب شده است تا هزینه‌هایی که باید صرف آموزش و بروزرسانی تجهیزات شود در تعمیرگاهی تهران، شیراز و اصفهان هزینه شوند.
از آنجاییکه اورژانس یک سازمان خدماتی رایگان می‌باشد و فاقد درآمد اختصاصی است و در حال حاضر تمامی اعتبارات دریافتی اورژانس از طریق دانشگاه علوم پزشکی و سازمان اورژانس کشور نیز صرف تعمیرات می‌شود، برای تأمین هزینه‌ها و ارتقا تجهیزات نیازمند نگاه ویژه مسئولین در توزیع اعتبارات است.
اورژانس در خط‌مقدم ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به مصدومان و حادثه‌دیدگان قرار دارد و بعد از اورژانس نوبت به دیگر مراکز خدمات‌رسان می‌رسد، بنابراین با توجه به این جایگاه نیاز است تا تخصیص بودجه به نوسازی آمبولانس‌های اورژانس به صورت پیوسته صورت بگیرد و نباید با تنگ‌نظری مانع تحقق این مهم شد.
در حال حاضر یکی از فرمانداری‌های استان، اعتبار بسیار خوبی برای اورژانس در نظر گرفته است که اگر تمامی فرمانداری‌های استان بوشهر در کنار نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تخصیص اعتبار به اورژانس شهرستان‌های خود تلاش نمایند قطعا موجب تسریع در روند نوسازی ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا