اخبار استان

همایش صنایع دستی، تولید و اشتغال‌زایی در بوشهر برگزار شد

خاکریزگناوه _ همایش صنایع دستی، تولید و اشتغال زایی و هفتمین رویداد داوری مهر اصالت ملی با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در بوشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری خاکریزگناوه؛ همایش صنایع دستی، تولید و اشتغال‌زایی و هفتمین رویداد داوری مهر اصالت ملی با حضور معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بوشهر برگزار شد.

در این همایش مریم جلالی معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تولید، اشتغال و صادرات را از برنامه‌های مهم و در اولویت دانست و اظهار داشت: صنایع دستی در این عرصه که هویت‌پایه محسوب می‌شود نقش مهمی در اقتصاد جامعه دارد.
وی محصولات صنایع دستی استان بوشهر را منحصر به‌فرد دانست و بیان کرد: هنرمندان و صنعتگران استان بوشهر در این عرصه، قدمت و پیشینه تاریخی مهمی دارند.
معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تولید محصولات صنایع دستی در حوزه محصولات دریایی، بافت گلیم،گبه، حصیر و عبا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برای ثبت جهانی بافت عبا استان بوشهر باید پرونده مورد نیاز آن با رویکرد اقتصادی تکمیل و تقویت شود.
وی رفع موانع برای ثبت جهانی عبای روستای بُحیری استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و گفت: تکمیل زنجیره ارزش تولیدات صنایع دستی و خلق محصول در توسعه صادرات در دستور کار قرار دارد.
جلالی کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را از جمله مقصد محموله‌های تولیدی صنایع دستی استان بوشهر دانست و بیان کرد: با توجه به ظرفیت استان بوشهر در عرصه تولید، اشتغال و صادرات صنایع دستی به‌ عنوان پیشران اقتصادی در این حوزه معرفی می‌شود.
وی نقش زنان در تولید محصولات صنایع دستی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تولیدات صنایع دستی باید هویت هر زیست بوم باشد.
معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه صدور گواهی مُهر اصالت آثار صنایع دستی از مرکز تصمیم‌گیری در تهران به استان‌ها منتقل شده است گفت: سیاست وزارت میراث فرهنگی، استحکام‌بخشی و همگرایی ملی برای خدمت به هنرمندان و صنعتگران است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز صنایع دستی را مقوله استراتژیک در حوزه فرهنگ و اقتصاد دانست و اظهار داشت: صنایع دستی دارای ویژگی‌های خاصی است که از یک سو نماد فرهنگ تمدنی یک قوم و از سوی دیگر فرهنگ آن قوم محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه تولیدات صنایع دستی با هزینه اندک به یک پدیده فرهنگی سنتی تبدیل می‌شود و در یک قوم مانا است خاطرنشان کرد: اساساً یکی از نمادهای درک، فهم، معرفت و هویت تاریخ تمدن یک قوم صنایع دستی آن است.
امام جمعه بوشهر آغاز حرکت اقتصاد صنایع دستی را در فضای جغرافیای عمومی دانست و خاطرنشان کرد: صنایع دستی آیینه تمدن تاریخی یک قوم است.
وی با اشاره به اینک تولید صنایع دستی معطل صدور مجوز و سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه نمی‌ماند اضافه کرد: مواد طبیعی، خلاقیت انسانی، طراحی و تلاش برای تولید از مراحل ساخت صنایع دستی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر از وجود بازار صنایع دستی در حوزه‌های مختلف داخلی، پیرامونی و بازارهای خارجی دانست و بیان کرد: توجه به پرداخت وام کم‌بهره و تنفس برای بازپرداخت تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا