اجتماعیاخبار شهرستاناخبار ویژه

اتلاف ۷۰۰ فرصت شغلی در بازار گناوه

خاکریزگناوه _ حضور اتباع خارجی در بازار گناوه موجب از دست رفتن ۷۰۰ فرصت شغلی برای جوانان گناوه‌ای شده است.

به گزارش پایگاه خبری خاکریزگناوه؛ موضوعی که این روزها در بازار گناوه خصوصا سایت تجاری به یک معضل تبدیل شده است اشتغال اتباع خارجی بجای جوانان گناوه‌ای است.
پرداخت حقوق کمتر، عدم پرداخت بیمه، فرار از قوانین کار و در برخی موارد دریافت اجاره بهای بیشتر، همه و همه بهانه شده است تا تجار، سرمایه‌داران و صاحبان مشاغل دست رد بر سینه جوانان بومی بزنند.
در نشست مشترک بازاریان در فرمانداری با موضوع اتباع خارجی بازار گناوه، علاوه بر کارگران و مغازه‌داران اتباع، حضور ۷۰۰ دستفروش تبعه خارجی در بازار گناوه مطرح شد و این آمار یعنی اتلاف ۷۰۰ فرصت شغلی برای جوان بومی، یعنی بیکاری ۷۰۰ جوان گناوه‌ای، یعنی حذف منبع درآمد ۷۰۰ خانواده گناوه‌ای، یعنی طلاق، یعنی فساد و هزار معضل اجتماعی دیگر که در پس کلمه شوم بیکاری نهفته است.
اخیرا در شهر گناوه تحرکاتی جهت اعمال قانون منع حضور اتباع خارجی در شهر گناوه با پشتیبانی بی‌سابقه فرماندار گناوه مشاهده می‌شود، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف اقداماتی را شروع کرده‌اند که نتیجه موثر آن در استمرار اقدامات می‌باشد.
طبق آمار واصله نیروی انتظامی با حمایت دادستان گناوه در بحث جمع‌آوری اتباع غیرمجاز، اقدامات قابل تحسینی را شروع کرده که ادامه آن به تدریج نمود ظاهری خود را نشان می‌دهد.
اینکه اقدام صحیح و منطقی، جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع به کشور است حرف حسابی است که جواب ندارد و حال که وارد کشور شده‌اند قانون بر این تاکید دارد که در شهر گناوه وارد نشوند ولی تا اینجا تمام قوانین زیر پا گذاشته شده، اما اکنون که در شهر گناوه حضور دارند چرا مشاغلی توسط آنان اشغال می‌شود که حق جوان بومی می‌باشد؟ اگر قرار است در شهر حضور داشته باشند می‌بایست مشاغلی در اختیار آنان گذاشته شود که متقاضی بومی نداشته باشد.
نکته مهمی که به تمامی این دغدغه‌ها پاسخ مثبت خواهد داد همکاری و ورود جدی تمامی متولیان و دستگاه‌های اجرایی در این حوزه است و می‌بایست بدور از اقدامات نمایشی، طبق وظیفه و دستورالعمل سازمانی خود نسبت به رفع این معضل اقدامات مکمل دیگر نهادها را انجام دهند..
برای مثال شرط اشتغال در صنوفی چون اغذیه فروشی‌ها و مشاغل مرتبط، اخذ کارت سلامت می‌باشد که اتباع شرایط دریافت چنین کارتی را ندارند و یا قانون منع حضور، این شرایط را رد می‌کند.
اما به کرار مشاهده می‌شود در صنوف نیازمند به کارت سلامت، کارگران اتباع مشغول بکار هستند که شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه باید نسبت به این موضوع جدیت نشان دهد و از قوه بازدارندگی خود در مشاغلی که با سلامت شهروندان ارتباط دارد اقتدار به خرج دهد.
شهرداری نیز به عنوان متولی جلوگیری از سد معبر در سطح شهر نسبت به جمع‌آوری دستفروشان تبعه خارجی اقدام نماید چرا که با این اقدام هم معضل بیکاری برخی جوانان حل خواهد شد و هم موضوع ساماندهی سایت تجاری تسهیل می‌یابد.

با تمام این تفاسیر همکاری بازاریان، کاسبین و معتمدین بازار با دستگاه‌های اجرایی بسیار مهم و تاثیرگذار بوده و در مقابل، حمایت از اتباع بی‌هویت، امنیت شهر را تحت الشعاع قرار می‌دهد و وضعیت خطرناکی را در آینده بوجود خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا