اخبار استاناخبار شهرستاناخبار ویژه

کم‌کاری مسئولین و عدم مطالبه‌گری نخبگان استان، ۴۵۰۰ فرصت شغلی را نابود کرد

به گزارش پایگاه خبری خاکریزگناوه؛ در اوایل دهه‌ی هشتاد، بنا بر نیاز مبرم کشور به پتروشیمی‌های متعدد، به برخی از شهرها که از هر نظر توجیه‌پذیر باشند، مجوز احداث پتروشیمی داده‌ شد. به دلیل برخی از مشکلات پتروشیمی مروارید خارک، طرح احداث پتروشیمی‌ای در شهرستان گناوه با توجیه بسیار بالا ارائه گردید که با توجه به مهیا بودن شرایط در شمال استان بوشهر و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، و نظر به مسائل پدافند غیر عامل در جزیره‌ی خارک که باعث شد پتروشیمی مروارید منتفی گردد، این طرح در شهرستان گناوه مصوب گردید و تمام مراحل قانونی خود را طی کرد.

پتروشیمی گناوه_دشتستان، می‌توانست شغل‌های نظیر خط شوتی که قاتل جوانان است را به تاریخ و خاطره‌ها بسپارد.

پس از تصویب اجرای چنین طرحی، برخی از شهرستان‌ها نیز برای احداث پتروشیمی تلاش نمودند و در همان سالها به برخی از شهرها مجوز داده شد. پتروشیمی گناوه_دشتستان، تمام مشکلات پیش روی خود را حل کرد و فقط در انتظار احداثش بود. مکان پتروشیمی در مکانی واقع در ۱۵ کیلومتری شهرستان گناوه با وسعتی به میزان ۳۵۰ هکتار تعیین گردید. مشکل خوراکش را نفتی‌ها پذیرفتند که تأمین نمایند. اعتبار برای تأسیسش نیز به دلیل همان شرایط مذکور با توجیه بسیار بالا به نحوی که در کمتر جای کشور چنین امکانات مناسبی را جهت احداث پتروشیمی داراست، توسط دولت پذیرفته شد.

همه‌چیز مهیا شد تا با تأسیس این مجتمع پتروشیمی، ۴۵۰۰ نفر شاغل گردد و بیکاری در شمال استان به صفر برسد. اما با توجه به عدم پیگیری‌های مسئولین مربوطه، این طرح تا کنون عملی نشده و صرفا به یک دفتر ساده در گناوه بسنده کرده‌است. با توجه به توجیه‌پذیر نبودن چنین طرحی در استان‌های دیگر و نقاط مختلف کشور، در کمال ناباوری، طرح‌ تاسیس پتروشیمی‌‌های بسیار پرهزینه مصوب گردید، مثلا خوراک برخی پتروشیمی‌ها را از عسلویه تا شمال و مرکز کشور بردند ولی طرح پتروشیمی گناوه_دشتستان که خوراکش قرار بود از NGL خارگ تامین شود بر زمین ماند.

بنا بر نظر فعالان نفتی استان در میان طرح‌های پتروشیمی پیشنهادی در کشور، به جرات می‌توان گفت این طرح سودآورترین طرح ملی و کشوری است و سهم بسزایی در توسعه اشتغال دارد.

با توجه به عدم پیگیری مسئولین مربوطه در استان، این طرح بی‌نظیر که از همه جهت توجیه‌پذیر بود، تا کنون بی‌نتیجه مانده‌است و طرح‌های جوان‌تری در ممسنی، کازرون، گچساران، دهدشت، اندیمشک، خرم‌آباد، کردستان و کرمانشاه مصوب و شرکت‌های مذکور تاسیس گردید و با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان آن مناطق نهایتا منجر به اجرا و راه‌اندازی طرحهای مذکور شد ولی پتروشیمی گناوهدشتستان که کم‌هزینه‌برترین پروژه و سودآورترین طرح بود از روی کاغذ فراتر نرفت. محصول NGL1300 سیامکان در استان بوشهر جهت تولید محصول نهایی به استان خوزستان منتقل می‌شود در صورتی که این محصول می‌توانست در پتروشیمی گناوهدشتستان استفاده شود

ردیف ۱۳ مصوبات سفر هیات دولت به استان بوشهر در دولت دهم سهم ۴۹ درصدی دولت در سرمایه‌گذاری طرح پتروشیمی گناوهدشتستان بود که عدم پیگیری و حمایت مسئولین، این طرح را بایگانی کرد. حال از نماینده‌ی محترم گناوه، بوشهر و دیلم، جناب دکتر جمیری، و نماینده‌ی محترم دشتستان، جناب دکتر رضایی، تقاضامندیم جهت رفاه حال مردم شمال استان بوشهر، مشکلات و موانع پیش‌آمده در مسیر احداث پتروشیمی گناوهدشتستان را با تلاشی جهادی حل نمایند و جهت اجرای یک طرح واحد تلاش نمایند چرا که این طرح، تحولی بزرگ در شهرستان‌های دشتستان و گناوه بوجود خواهد آورد/عباس زارعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا